6 nippi töötajate motivatsiooni tõstmiseks ja hoidmiseks läheneval jõulu- ja aastalõpuajal.

Jõulud on heade mõtete ja mõnusa enesetunde aeg. Mida juhina silmas pidada, et hoida oma inimesi positiivsel lainel ja motiveerituna ka siis, kui aastalõpu tähtajad on kukil ja inimeste vajadused võivad olla erinevad? Motiveerimine on kui nõelravi: tuleb tabada õigeid punkte

1. Väljenda lugupidamist ja näita välja, et sinu inimesed lähevad sulle korda. Inimest innustab püsivalt panustama selline psühholoogiline keskkond, mis toetab tema eneseväärikust ja kompetentsusetunnet ning kinnitab, et ta on vajalik. Meile läheb korda, kui kogeme ehedalt lugupidavat ja hoolivat suhtumist, kui meil on teistega hea koos olla. Nii et hea tuju ja pühendumise võti seisneb õhkkonna loomises. Selleks ei ole tingimata palju raha vaja.

2. Seo hüve tähendusega. Hüvest arusaamine sõltub taustsüsteemist, mis on inimesiti mõistagi erinev. Ära jäta tõlgendamist juhuse hooleks, vaid aita oma inimestel teadvustada hüve olemasolu ja selle taga seisvat tähendust. Näiteks 50-eurone preemia võib tunduda kasina lahendusena, kuid kui summa selgemasse väärtusesse ümber tõlkida (näiteks inimest kõnetav soodustus, sportimisvõimalus, lõuna perega), võib pilt oluliselt muutuda. Juhi väljakutse seisneb tähenduse loomise ja sõnumite edastamise oskuses.

3. Kohtle õiglaselt. Psühholoogiast on teada, et õiglustunne seob, samas kui ebaõiglustunne demotiveerib. Õigluse tunnetamine sõltub aga omakorda võrdluspunktist – seega, olles aus ja aidates töötajat mõista konteksti ja aru saada, miks üks või teine samm on ette võetud, on ka tõenäoline, et inimene tunneb end õiglaselt kohelduna.

4. Kaasa töötajad planeerimisse. Üllatused on vahvad, ent sageli omavad tugevamat efekti lahendused, mille väljatöötamises on inimene ise saanud kaasa lüüa. Selle taga on lihtne psühholoogiline mehhanism: võimalus ise valida võimestab kontrollitunnet oma elu üle, mis omakorda tõstab vastutustunnet. Enda mõte on alati tugevama jõuga kui kellegi teise mõte. Pealegi aitab kaasatus tugevdada kuuluvusetunnet.

5. Kombineeri nutikalt. Ole isiklik, uurides huvide ja väärtuste kohta, mis ühe või teise inimese jaoks materiaalse hüve taga seisavad. Kaalutle, milline rahas mõõdetav formaat paremini toimib. Keskendu ka sisemise motivatsiooni toetamise võimalustele – ilma selleta pole rahalisest motiveerimisest tolku.

6. Taga hooliv kommunikatsioon, vastasel korral võivad ka parimad motiivid saada vääriti mõistetud.


Mõtted pani teadusuuringute põhjal kirja Eva-Maria Kangro.